Fortfarande jobbar jag med det utlovade avslutande inlägget kring stridsvagnarna på Gotland. Arbetsnamnet på inlägget är nu "logistikerns mardröm", vilket innebär att jag problematiserar kring hur en manöverbataljon kan transporteras till Gotland vid ett "skymningsläge" i Östersjöområdet. Jag kommer därmed lämna stridens grunder helt för stunden, detta på inrådan av alla konstruktiva kommentarer jag fått på bloggen. Men jag avser att återkomma till detta i en serie inlägg som enbart handlar om militärteori.
Men för stunden avser jag beröra något som är ganska omdebatterat i dagsläget, nämligen Försvarsmaktens rekryteringskampanier.
För ingen har väl missat försvarsmaktens reklamer, som avslutas med budskapet "vad håller du på med?".
Innehållet i reklamfilmerna och framförallt vilken målgrupp försvarsmakten faktiskt riktar sig till har varit föremål för debatt i media och online. Den "tunga" försvarsbloggaren Wiseman med bloggen "Wiseman´s wisdoms" har reflekterat lite kring vilken målgrupp som faktiskt är lämplig att rekrytera, med tanke på vad en soldat faktiskt arbetar med.
Debatten om målgrupp och rekryteringen har även kommenterats med ett gästinlägg på ovan blogg från Försvarsmaktens informationsdirektör, Erik Lagersten.
Ur ett rent historiskt perspektiv kan det vara intressant att se hur rekryteringsmaterialet har förändrats under åren. Från andra världskriget till dagens rekryteringsförsök. Vad vi vet är att tiderna har onekligen förändrats. Från ett omfattande invasionsförsvar, som i slutet på 1980-talet kunde iallafall på pappret mobilisera närmre 850000 man, till dagens insatsförsvar. Ett försvar där man, beroende på hur man räknar, och vad man anser är realistiskt, kan mobilisera ungefär 50000 män och kvinnor.
Syftet med inlägget är att visa hur Försvarsmaktens rekryteringskampanier har förändrats under åren. Jag fördjupar mig därmed inte i jag anser om utvecklingen.
Signaturen "Henke_SoldF" har gjort en alldeles utmärkt sammanställning av ytterligare reklamkampanjer som Försvarsmakten genomfört. Du finner sammanställningen i kommentarsfältet till detta inlägg. Tack Henke_SoldF!
Copyrighträtten för bilderna är G. Dahlin 1939, samt försvarsmaktens informationsstab från 1965.
En vanlig Svensson med intresse för försvarsfrågor. Bloggar i huvudsak för att göra det svåra och komplexa i försvarsdebatten enkelt och begripligt för vanliga människor. Det leder till att inläggen ibland får mer utbildningskarraktär än debattkarraktär. Bloggen inriktar sig mot att förklara hur en modern försvarsmakt fungerar i ett övergripande perspektiv. Detta gör att lite historiska tillbakablickar kan smita in.
torsdag 14 februari 2013
Rekrytering då och nu.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Glöm inte följande kampanjer.
SvaraRaderaTjejer till Lumpen.
http://www.youtube.com/watch?v=6xlZ5D0vQcE
NBG
Omtanke om andra folk i världen som inte har det så bra som vi i Sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=lYOg26rCDdg
HAR DU VAD SOM KRÄVS? 1
Den utmanande miljön i FM för problemlösare och de som besitter simultankapacitet.
http://www.youtube.com/watch?v=3vQGGST2NZM
http://www.youtube.com/watch?v=7ZmQ8lEv7FI
HAR DU VAD SOM KRÄVS? 2
Den mer solidatariska framtoningen som räddare av världen och undsättare i naturkatastrofer.
http://www.youtube.com/watch?v=DaOdAZx0j8g
http://www.youtube.com/watch?v=B3PChB47F7o
VEM BRYR SIG?
Kan du offra dig lite?
http://www.youtube.com/watch?v=ax9kCCwTLGo
Fjäll
http://www.youtube.com/watch?v=I0M4POdiCM8
Afghanistan
http://www.youtube.com/watch?v=L_skuJD6-CQ
Skog
http://www.youtube.com/watch?v=OOP6Jq_rXEw
Du hittar de flesta under DDB Stockholms konto. http://www.youtube.com/playlist?list=PLB6F02AB2F6E5CCF6
Tack "Henke_soldF" för din kommentar!
RaderaDen kompletterar verkligen inlägget! Jag lägger till en hänvisning i själva inlägget till detta.
Min tanke var att göra en kortfattad resume från andra världskriget fram tills idag, och då blir det nedslag ungefär var tjugonde år. :)
Ett intressant sidospår är att SD delvis kopierade "HAR DU VAD SOM KRÄVS?"-konceptet i en reklamfilm:
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=BgiG9aRNRgQ